Οι αυτόματοι πωλητές(ΑΠ) είναι αναπόσπαστο τμήμα των ιαπωνικών δρόμων. Συνήθως περιορίζονται στην πώληση τσιγάρων, νερού, αναψυκτικών, πράσινου τσαγιού και καφέ. Ενίοτε όμως πάνε ένα βήμα παραπέρα.
Άρχισα να συγκεντρώνω φωτογραφίες ΑΠ με τουλάχιστον παράλογα προϊόντα όταν είδα ένα του οποίου ο ιδιοκτήτης έκρινε πως η γειτονιά είχε ανάγκη πρόσβασης σε νάττο (μουχλιασμένα φασόλια σόγιας) και τόφου 24 ώρες το 24ωρο.
Ακολούθησαν μηχανήματα με ενυδατικές κρέμες και προϊόντα περιποίησης (και πάλι: πόσο ανάγκη μπορεί να τα έχεις σε
στιγμές που δεν είναι ανοιχτά τα μαγαζιά;)
και άλλα που πουλούσαν διακοσμητικά κινητών τηλεφώνων.
Οφείλω να παραδεχτώ πως σε κάποιες περιπτώσεις η παράνοια δεν ήταν απόλυτη: το μηχάνημα που πουλούσε γάντια του γκολφ ήταν κοντά σε γήπεδο γκολφ.
Πολλοί φίλοι μου έχουν περιγράψει κατά καιρούς όλα τα περίεργα προϊόντα που έχουν συναντήσει: i-pod, περιοδικά "για ενηλίκους", αυγά και σύμφωνα με ένα blogger...ζωντανά καβούρια! Το γιατί ο ποιητής αισθάνθηκε την ανάγκη να πουλήσει ζωνταντά καβούρια μέσω ΑΠ μου είναι άγνωστο. Άγνωστο μου είναι επίσης το γιατί ένας ΑΠ στο σταθμό Γκίνζα πουλάει μήλα. Όχι φρούτα γενικά και αόριστα, μόνο μήλα!
Σε ελαφρώς πιο λογικά επίπεδα κινείται ο ιδιοκτήτης του μηχανήματος που πουλάει αυγά στην περιοχή Νάκανο: τουλάχιστον προσφέρονται σε συσκευασίες του ενός, των 6 και των 10.
Οι λόγοι που οδήγησαν στην κατακόρυφη αύξηση των ΑΠ τα τελευταία χρόνια έχουν να κάνουν με το κόστος τόσο του εργατικού δυναμικού (σχετικά υψηλό) και στέγασης καταστημάτων (πολύ υψηλό) καθώς και με τις προτιμήσεις των Ιαπώνων σε σχέση με τα ψώνια (χρήση ποδηλάτου για μεταφορά). Το γεγονός πως έτσι αποφεύγεται η καθημερινή επαφή με αγνώστους δεν αποκλείεται βέβαια να έπαιξε το ρόλο του σε όλα αυτά... Άλλωστε, το φαινόμενο Χικικομόρι, το οποίο οδηγεί το άτομο σε ακραία απομάκρυνση από την κοινωνία και εθελούσιο αποκλεισμό στο σπίτι, είναι ιαπωνικής προέλευσης.
No comments:
Post a Comment